Vertrek

7 september 2018 - Olomouc, Tsjechië

Vandaag is mijn Erasmus tijd ingegaan. Op Eindhoven airport begon de reis. Het was er erg druk, maar ik had tijd genoeg om mijn vlucht te halen. Deze verliep helemaal volgens planning. Op het vliegveld van Praag aangekomen, moest ik de bus hebben naar het centraal station van Praag. Ik kon er nog net in worden gepropt met mijn koffer, backpack en rugzak. Dat was dus niet bepaald een comfortabele rit... Maar gelukkig werd ik na 40 minuten uit mijn benarde positie bevrijd. De bus stopte pal voor de hoofdingang van Prague hlavni nadrazi. Het tweede deel van de reis kon hiermee beginnen. Het station van Praag was vrij groot en er waren veel mensen op de been. Ik heb me een plekje gezocht om te gaan zitten, want mijn trein zou pas om 13:48 uur gaan en ik was er al om 11:30 uur. Genoeg tijd dus voor het eten van mijn eigen gesmeerde lunch en te lezen in een boek. Toen eenmaal het platform aangegeven stond kon ik eindelijk de trein in. De rit duurde 2 uur en 15 minuten en verliep ook helemaal volgens schema. Dus om 16:04 uur kwam ik eindelijk aan op het centraal station van Olomouc. Hier stond mijn buddy Michaela me al op te wachten. Samen met haar en nog twee Italiaanse meisjes zijn we de tram ingestapt. Eerst moest Michaela de twee Italiaanse meisjes naar hun campus/kamers brengen, want zij zaten ergens anders. Hierna zijn Michaela en ik weer de tram ingestapt op weg naar de Neředín campus waar mijn kamer zich bevindt. Ik heb een kamer voor twee, maar op dit moment heb ik nog geen kamergenootje. Er zijn in totaal 4 kamers; 2 eenpersoonskamers en 2 keer 2 persoonskamers. Met deze 4 kamers deel je de keuken en twee badkamers (bij beide is douche, wasbak en wc). Na de lange reis was ik wel moe, maar ben ik toch maar eerst alles gaan uitpakken. Daarvoor is er genoeg ruimte op de kamer. Na zo'n lange dag reizen had ik wel trek gekregen. Twee dagen voor vertrek werd er al gevraagd in de facebookgroep van Erasmus Olomouc 2018 of er mensen zin hadden om vrijdagavond samen te gaan eten. Die uitnodiging heb ik toen niet afgeslagen. Voor het flatgebouw van mijn kamer spraken we met een paar af om samen naar de rest te gaan die van een andere campus af kwamen. Zo heb ik de eerste mensen leren kennen. Uiteindelijk bleken de mensen waarmee ik ging allemaal Nederlanders te zijn, waardoor het heel makkelijk communiceren was. We zijn met deze groep gezellig gaan eten bij een Italiaans restaurant. Een heerlijke pizza Hawaii ging er makkelijk in na deze vermoeiende dag. Tot slot hebben we ons nog aangesloten bij de rest van de mensen waar we eigenlijk mee zouden gaan eten maar die ook al in de tussentijd wat gegeten hadden. Hier zaten meer verschillende nationaliteiten tussen, bijvoorbeeld Zweden, Japan en Frankrijk. Toch waren ik en een paar andere erg moe door het gereis waardoor we niet lang zijn gebleven in het café. Samen zijn we met de tram terug naar onze kamers gegaan. Nu is het dus tijd om de oogjes dicht te gaan doen. Morgen een dagje uitslapen en vooral verschillende boodschapjes doen. Talk to you soon! Dobrou noc ;)