Bezoek, uitstapje, verjaardag en de laatste weken...

21 november 2018 - Olomouc, Tsjechië

De laatste weken breken aan hier. Dit betekent nog even doorzetten en dan heb ik al mijn examens gehad en kan ik lekker naar huis. De afgelopen weken heb ik nog leuke dingen gedaan. Zoals ik in mijn vorige verslag al schreef kwamen pap & mam op bezoek. Het was fijn om ze weer te spreken en te zien. Natuurlijk heb ik wel eens met ze geskypet, maar dat is toch heel anders. Ik heb ze rondgeleid door Olomouc, we zijn naar de gele basiliek op de heuvel geweest waar we ook een rondje hebben gewandeld en ik heb samen met ze gezwommen (zo zagen ze ook waar ik elke week ga zwemmen). Het was een erg gezellig weekend! Na dit leuke bezoek kon ik weer aan de slag voor school. De examens komen steeds dichterbij en ze zadelen me nu nog op met verschillende essays en presentaties.... Gelukkig ben ik even aan de  drukte ontsnapt afgelopen zaterdag. Samen met Laura en Milou zijn we richting de berg Praděd gegaan. Na 1,5 uur in de trein kwamen we eerst aan in de stad Bruntál. Vanuit daar moesten we nog 40 minuten met de bus. Vooraf wisten we niet hoe dichtbij we bij de berg konden komen. Uiteindelijk bleek dat er nog een bus ging die dan het dichtstbij kwam, maar die ging maar 1x in het uur. Dus toen hebben we een wandelroute gedaan van 7,5 km die naar de plek ging waar ook de bus heen zou gaan. Het was een erg mooie route. Eerst kwamen we in een klein dorpje en daarna volgde de route de hele tijd een klein riviertje. In het begin waren er nog brede paden, maar later moesten we achter elkaar gaan lopen en voorzichtig zijn. Er waren veel stenen en rotsen en meestal is dat niet zo'n probleem, maar het was koud rond de 2 graden.... Dus er lag op sommige stenen een laagje ijs waardoor we totaal geen grip hadden. Dit was wel een extra uitdaging. Eerst waren we ook van plan om de route terug te lopen, maar dit leek ons te gevaarlijk aangezien we dan waarschijnlijk naar beneden zouden glijden :p. Het was zaterdag wel prachtig weer, ondanks de kou. Eenmaal boven konden we de hoogste berg van Hruby Jesenik zien liggen; Praděd. De terugweg zijn we uiteindelijk met de bus gegaan. Dit was wat veiliger, haha. Rond 17:30 uur hadden we de trein weer terug naar Olomouc vanuit Bruntál. Dit was weer een mooi en actief uitstapje en waarschijnlijk was dit ook het laatste uitstapje. Gelukkig had ik nog iets om een beetje naar uit te kijken; mijn verjaardag. Die heb ik op maandag gevierd met Silvia (Portugal), Shiori (Japan) en Irati (Spanje). Samen hebben we een cocktail gedronken bij Giraldilla. Op dinsdag was Milou jarig (NL) en we hadden besloten om onze verjaardagen samen te vieren. We nodigden ons groepje uit om uiteten te gaan (Dilan, Anna, Laura, Katie, Maika, Chloe). We hebben heerlijk gegeten bij Hanácká hospoda. Ik heb mijn verjaardag dus toch een beetje kunnen vieren hier :). Bedankt voor degenen die pap & mam een kaart hebben meegegeven. Het was leuk om ze te openen en te lezen!! Dusss nu gaat er waarschijnlijk niet veel bijzonders meer gebeuren of plaatsvinden hier. Ik heb nog maar 4 weken en die zitten vol met nog wat opdrachten voor school en leren voor mijn examens. Op 21 december vlieg ik weer terug naar Nederland en zit mijn tijd er hier op. Wel willen we allemaal nog naar de kerstmarkt opening aanstaande vrijdag, dus zo heb ik nog wel kleine dingen die zorgen voor ontspanning. Iedereen is druk nu maar wil ook nog even lekker genieten van Olomouc en elkaar.

Ik denk dat dit mijn laatste verhaal zal zijn... heel misschien nog eentje, we shall see. Dus tot de volgende of tot weerziens in Nederland. Ik kijk er naar uit om iedereen weer te zien :)     Ahoj!!

ps. ik heb nog wat foto's toegevoegd ;)

1. Laurie:
    22 november 2018
    Leuk om weer te lezen Vera! En nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag 🎈🎁 heel veel succes de komende paar weken met al dat schoolwerk, en geniet nog van de kleine leuke dingen tussendoor :) Groetjes Laurie
  2. Pa Peter:
    Bedankt voor de leuke verslagen! Succes met school en het tussendoor nog (een beetje) genieten!
    Als je nog een mooie sneeuwfoto hebt de komende tijd, dan mag je deze gerust posten....
  3. Eline:
    26 november 2018
    Klinkt als een gave en avontuurlijke wandeling! Wel jammer dat ze je ZO hard laten werken, volgens mij moet je enorm veel doen. Gelukkig ben je een goede planner. Die foto van jou met je hand onder je kin is super leuk, ik wilde een reactie erbij plaatsen maar toen kreeg ik dit: Sorry, er worden op dit moment te veel reacties geplaatst vanaf jouw internetverbinding. Probeer het later nog eens. :') :') Ze denken dat ik je stalk denk ik. Ben benieuwd of ik dit bericht wel mag plaatsen :). Nog heeeel veel plezier en zet 'm op met alle tentamens!