Druk, Druk, Druk...

18 oktober 2018 - Olomouc, Tsjechië

Hallootjes daar ben ik weer ;) Ik besef dat het alweer bijna november is... De tijd vliegt! De afgelopen weken heb ik geen verre uitstapjes gehad. School hield me bezig. Elke week moet ik artikelen lezen voor 5 vakken (van de 6 die ik heb) en daarnaast komen er nog presentaties en essays schrijven bij. Dussss ik verveel me geen moment hier en heb mijn twee vrije dagen (woensdag en vrijdag) ook echt nodig voor school. Natuurlijk vind ik dit wel een beetje jammer, aangezien ik ook veel leuke dingen wil kunnen doen met mensen hier. In Wageningen heb ik veel meer vrije tijd dan hier en doe ik niets/ niet veel voor school in de weekenden, maar hier heb ik ook het weekend hard nodig voor school. Dit had ik niet verwacht, want ik ging op Erasmus met het idee dat ik ook veel tijd zou besteden aan uitjes en dingen doen met vrienden. Toch heb ik me wel over dit gevoel heen kunnen zetten. Ik probeer gewoon tijd vrij te maken om leuke dingen te blijven doen met de leuke mensen hier! Zo ben ik nog met een groepje op een zaterdag naar Brno geweest. Dit is een stad iets zuidelijker van Olomouc. Ik vond het niet een bijzondere stad. Olomouc vind ik zelfs mooier. Het was wel gezellig om met een paar erop uit te gaan een dagje en niet bezig te zijn met school vakken. Ook een week later op zaterdag had ik een uitstapje gepland staan. Ik ben samen met Laura (Finland) en Anne-Marijke (NL) met de trein richting het berggebied geweest in het noord oosten van Tsjechië. Hier heb ik erg van genoten!! Eindelijk iets anders dan steeds grote steden bezoeken als Bratislava, Boedapest en Brno. Alle drie waren we blij om weg te zijn van de drukte. We zijn één berg op gegaan en eenmaal boven aangekomen hebben onze lunch opgegeten. De bergen zijn niet te vergelijken met de bergen in Oostenrijk helaas, maar toch voelde het even alsof ik weer op vakantie was daar. Boven op de top had ik echt een geluksmomentje. Het was prachtig weer en we hadden een geweldig uitzicht. Ik zou het liefst elke zaterdag richting de bergen willen! Na de lunch zijn we weer helemaal naar beneden gewandeld. Daar hebben we gegeten en hebben we de trein terug genomen naar Olomouc. Gelukkig waren Laura en Anne-Marijke ook zo enthousiast over de bergen en hebben we al besloten dat we nog een keer gaan, maar dan naar de hoogste berg van Tsjechië. Anne-Marijke heeft haar auto hier en bood aan om dan met de auto te gaan aangezien het gebied makkelijker bereikbaar is met de auto dan de trein. Dus hier kijk ik al naar uit!! Na deze hele fijne zaterdag moest ik zondag weer aan de studie. Dit heb ik gedaan samen met Silvia (Portugal) en Shiori (Japan). Ik werkten aan mijn essay voor een vak en zij deden hun eigen ding. Dit was erg prettig omdat je dan niet het gevoel hebt dat je de enige bent die het druk heeft met school. Op maandagavond hadden we een kleine surpise party voor Shiori, want zij was dinsdag (16 oktober) jarig. Dit was wel gezellig, maar veel van de groep waren Spaans en die praatten meer in het Spaans dan Engels wat heel irritant is. Voor Shiori en mij is dit erg vervelend, maar gelukkig konden wij tenminste met elkaar praten. Op dinsdagavond heeft Shiori daarom ook nog alleen met mij en Silvia afgesproken om wat te gaan drinken voor haar verjaardag, zo zou er alleen Engels gesproken worden :). Dit was erg gezellig! Nu ben ik dus weer druk bezig met artikelen lezen voor volgende week en ik moet ook 2 presentaties voorbereiden. Dit weekend ga ik dus nergens heen. Gelukkig staan er wel leuke dingen gepland in de eerste twee weekenden van november: weekend Krakow + Auschwitz en het tweede weekend komen pap en mam op bezoek :). Dus telkens als ik de drukte van school even niet zie zitten kan ik denken aan deze leuke dingen die nog gaan komen. Daarnaast wil ik even benadrukken dat ik wel enorm geniet hier en het nog steeds erg leuk vind! Zoals veel personen (die mij goed kennen) weten, ben ik een optimist. De vakken die ik heb zijn overigens over het algemeen erg interessant, ze geven me alleen iets te veel om te doen naar mijn mening :p. Duss voor nu zijn jullie weer op de hoogte en weten jullie dat ik ook druk bezig ben met studeren en niet alleen maar verre uitstapjes heb. Tot de volgendeee, na shledanou!  Oooh en bijna vergeten: Ik heb weer wat foto's en video's toegevoegd, mocht je ze nog niet gezien hebben ;)

1. Laurie:
    18 oktober 2018
    Wauwww mooi uitzicht hoor! Kan goed begrijpen dat het lekker was om even daar te zijn 😃 zo te lezen heb jij het goed naar je zin daar, fijn!! Geniet er nog van Vera (maar dat doe je al dus daar ben ik blij om) ❤
  2. Eline:
    21 oktober 2018
    Oeff zo te lezen moet je echt veel doen! Wel goed dat je elke keer ook dingen moet presenteren of schrijven, dan blijf je lekker bij. Is niet niks 6 vakken tegelijk! Fijn dat je toch tijd probeert te maken voor leuke dingen en samen de 'lasten deelt'. Je bent gelukkig niet de enige die moet blokken! Leuke foto's ook, dan krijgen we er een beeld bij :). Je kunt wel zien dat je het naar je zin hebt. Geniet er nog van daar en succes met de studie!! En ga zo door (leuke dingen zijn minstens zo belangrijk als school nu ;) )!! xx