Weekend Krakau en Auschwitz

4 november 2018 - Krakau, Polen

Zo oktober is voorbij, dat betekent ook de meeste presentaties. De langste had ik afgelopen maandag waarbij ik 40 minuten aan het woord was. Gelukkig waren alle drie onze presentaties goed en kregen we alle drie de volle punten! :) We deden een presentatie over een OECD DAC donor land en een emerging (opkomende) donor land. Ik had Zweden en Zuid-Afrika. Dit was voor het vak Development Assistance. Naast dit goede nieuws, kreeg ik dinsdag mijn eerste essay terug. En ja ook hier kreeg ik zowat de volle punten voor (6,9 van de 7 die ik kon halen) :). Hier was ik dus erg blij mee. Ik werd beloond voor mijn harde werken. Woensdag ben ik naar de Halloween party geweest in Belmondo. Dit was leuk, maar ik was liever iets eerder terug gegaan. Uiteindelijk hebben we de eerste tram terug gepakt om 4:25 uur. Donderdag had ik 1 les en daarna heb ik weer veel artikelen zitten lezen zodat ik vrijdag een weekendje weg kon naar Krakau en Auschwitz (met Milou NL, Laura FIN, Katie GB en Anna FIN). Vrijdagmorgen vertrokken we om 11:10 uur met flixbus naar Krakau. De reis duurde ongeveer 4 uur. We hebben rustig ingecheckt in ons hostel en zijn daarna het centrum vast een beetje gaan verkennen. 'S avonds zijn we in een pools restaurant gaan eten. Het smaakte prima! Daarna zijn we uitgegaan. Twee clubs hebben we bezocht. Tot 3:15 hebben we ons goed vermaakt, maar besloten we dat het wel tijd werd om terug te gaan naar ons hostel. De zaterdag hebben we vooral veel gelopen. We begonnen met de Joodse wijk en daarna hebben we nog meer van het centrum gezien. We besloten om 's avonds een escape room te doen. Helaas kwamen we er niet optijd uit maar het was wel leuk! Vervolgens besloten we om pizza online te bestellen en een filmavondje te doen omdat we zondagmorgen al om 7:30 uur moesten verzamelen voor de Auschwitz trip. Dus het was een avondje met pizza en Bridget Jones diary 2. Op zondag hadden we dus de tour naar Auschwitz, kamp 1 en kamp 2 (Auschwitz-Birkenau). We hadden een erg goede gids. Ze vertelde veel en alles wat we te zien kregen maakte indruk. Het is zeker de moeite waard om het gezien te hebben en er ook nog meer over te horen. Natuurlijk kun je je er nog niet precies bij voorstellen dat al die gruwelijkheden daar gebeurde, maar het geeft wel een indruk. Wij konden na het bezoeken van het kamp weer naar buiten lopen... Toen der tijd wisten de mensen niet eens wat er ging komen. Ze kwamen aan met de trein en er vond meteen een selectie plaats. De mensen die er sterk uitzagen bleven (om te werken) en de rest kon meteen doorlopen naar de gaskamers terwijl ze dachten dat ze een douche gingen nemen na de lange reis. In plaats daarvan waren ze dus binnen enkele uren dood terwijl ze van niks wisten.... Zo namen ze dus vantevoren ook helemaal geen afscheid van elkaar (mannen en vrouwen+kinderen werden van elkaar gescheiden). Onze gids probeerde ons hier erg bewust van te maken. Ze had ook met overlevenden gesproken en die vertelden haar dat ze tegen haar groepen moest vertellen dat ze echt hun leven moesten leven zoals ze wilde. Goed advies natuurlijk en door Auschwitz te bezoeken, kwam dit besef weer meer naar boven. Er zijn mensen die je lief hebben en we hebben zo veel keuze in wat we willen doen in/met ons leven. Na afloop heb ik een boek gekocht: Nacht. Dit is een boek geschreven door een persoon die het heeft overleefd, dus hierin wordt verteld hoe het er aan toe ging toen. Eenmaal terug in Krakau hebben we ons vermaakt in een shoppingmall en hebben we er een snelle hap gehad voordat we om 19:00 uur de flixbus in moesten. Vanavond om 22:45 uur zullen we weer in Olomouc zijn. Dus nu kan ik ff mijn oogjes sluiten. Ik zal nog wat foto's van dit weekend uploaden, dus die komen nog;) Komende week komen pap & mam op donderdagavond aan. Dus ik heb weer een leuk weekend voor de boeg! Spreek jullie weer de volgende keer. Ahoj!