Eerste schoolweek en weekendje Bratislava

23 september 2018 - Bratislava, Slowakije

Mijn orientatieweek zat erop en daarmee begonnen op maandag 17 september mijn eerste lessen. Eenmaal aangekomen bij het lokaal waar mijn eerste les zou zijn (Middle Eastern politics), bleek dat de les pas een week later zou starten. Lekker begin dus van de week. 's Avonds was er de eerste nationale presentatie. De Tsjechische studenten vertelden over hun land; bekende personen, eten, geschiedenis, uitvindingen, stereotypes en zo verder. Ook hadden ze wat Tsjechische hapjes klaar gemaakt zodat we konden proeven. De bedoeling is dat elk land een keer een presentatie geeft. Nederland is morgenavond aan de beurt. Ik ga daarom morgen met een paar andere pannenkoeken bakken zodat de andere internationale studenten dit kunnen proeven. Ook zullen er stroopwafels zijn en kaas en worst. Na de presentatie van de Tsjechen kon ik gelukkig op tijd naar bed, want op dinsdag moest ik er weer vroeg uit voor mijn les. Deze les gin wel door (Development of Central Asia and the Middle East), maar duurde maar 30 minuten omdat ze alleen even wilde vertellen wat we komend semester gaan doen. Opvallend is dat er erg weinig studenten zijn in de lessen die ik heb. Bij 3 vakken zijn we maar met 3 personen. Dit is wel wennen aangezien ik gewend ben om in een grote collegezaal te zitten met minstens 80 mensen. Na dit vak zou ik weer een vak (Nations, nationalism, and minorities in Central Europe) hebben bij de faculty of arts maar ook deze ging niet door net zoals het vak van maandag. Dus ik kon even relaxen totdat ik om 15:00 uur het vak Politico-geographical processes in the developing world had. Ook hier was de eerste les een introductie waardoor het maar een half uurtje duurde. De dinsdag wordt voor mij de drukste dag qua lessen maar op woensdag en vrijdag heb ik vrij en dus genoeg tijd om alles te doen voor de vakken die ik op maandag en dinsdag heb. Op woensdag ben ik dus begonnen met wat schoolwerk en in de middag ben ik wat met Milou gaan drinken. Donderdag had ik weer een vak; Global environmental issues. Dit lijkt me een erg leuk vak en de leraar begon ook meteen dus dit was eigenlijk mijn eerste echte les. De les is afgelopen om 11:15 uur dus vanaf dat moment heb ik al weekend :). De vrijdag heb ik nog goed benut door voor school te lezen, maar daarna kon ik mijn spullen pakken voor een weekendje Bratislava. Samen met 7 andere meiden (Anna; Finland, Katie; Engeland, Milou; Nederland, Maika; Japan, Peggie; Taiwan, Dilan; Nederland en Laura; Finland) zijn we met de trein naar Bratislava gegaan. Ons hostel lag op de heuvel van het bekende kasteel in Bratislava; Bratislavský hrad. Met z'n 8-en sliepen we op één kamer. Op zaterdag hebben we het kasteel bekeken en rond gelopen in het historische centrum. 's Avonds zijn we naar een karaokebar geweest. Dit was erg gezellig en we hebben veel gelachen. Iedereen in de bar zong alles mee, wat een samenhorigheidsgevoel met zich meebracht. Na al dat gezing en gedans waren we moe en zijn we lekker gaan slapen in ons hostel. Op zondagmorgen stonden weer fris en fruitig bij de bushalte te wachten om naar een kasteel te gaan iets buiten Bratislava; Devin castle. De Romeinen hebben het kasteel bewoond en later ook iheel wat Slavische machthebbers. Napoleon verwoestte de burcht in 1809 en in 1935 kocht de Tsjechoslowaakse staat de burcht op voor de som van 1000 kronen. Dat is ongeveer 40 euro, helemaal niks dus. Na het bezoek aan deze mooie burcht moesten we alweer aanstalte maken om terug te gaan naar Olomouc. Helaas had onze trein 15 minuten vertraging en zat hij zo vol dat we moesten staan voor een uur.... Gelukkig haalden we toch nog de overstap én konden we in die trein zitten!  Terug op de kamer heb ik samen met Kelsey (mijn kamergenoot) gekookt en gegeten. Dus ik ben weer terug in Olomouc en morgen zal mijn eerste fatsoenlijke schoolweek beginnen waarbij ik morgenvroeg voor het eerst het vak Development assistance zal hebben (vorige week moest ik nog wat wisselen qua vakken omdat het vak niet gegeven werd wat ik eigenlijk had gekozen). Toch staat er alweer een leuk uitje gepland voor volgend weekend; Boedapest met Silvia (Portugal), Shiori (Japan) en Iris (Spanje). Maar voor nu: Spát dobře!

1. Anne:
    24 september 2018
    Klinkt alsof je het naar je zin hebt Vera, fijn! Ook leuk allemaal zo die uitstapjes met mensen uit verschillende landen. Leuk om zo via deze blog op de hoogte gehouden te worden. Voor nu succes met het echte schoolwerk en veel plezier in Boedapest! X Anne